Monday 20 September 2010

menulis=bercerita..

Assalamualaikum n greeting to all




Menulis??kenapa nak menulis??



ok meh jawab satu persatu....menulis tu memang makanan aku.. aku memang suka mengarang...pantun puisi sajak..tak semua tu tipu je aku tak pandai pun..juz apa yang aku tulis tu semua dari hati....kadang-kadang aq selalu berfikir..kadang tak sempat nak tangkap..sebab apa yang aku fikir tu hilang macam tu jea...sayang....sebab tu la aku menulis nie untuk aku mengajar diri aku untuk jadikan catatan sehebat seperti satu perisiwa yang boleh diabadikan dalam bentuk photo....


aku suka memerhati sekeliling..perasaan tu datang..bila tengok orang bergembira...terasa damai...bila tengok orang bersedih...hiba..dan bila terasa panas..maka keyboard nieyh la yang akan jadi tempat melepaskan segalanya.....dan ia seolah jalan cerita...dan cerita itu bermula dengan menulis...so tak hairan lah kalau aku nak katakan yang menulis ni terapi untuk kurangkan stress...kadang kiter tak tahu nak luahkan pada siapa...menulis..then insyaAllah raser yang membebankan itu akan berkurang tak banyak pun sikit tu mesti ada.


walau apapun aku kena menulis sebab otak aku sentiasa berfikir tak kira kat mana pun aku berada..even dalam bas kereta komuter...helikopter??bukan tu tak pernah lagi naik..kadang-kadang sebelum tidur pun aku boleh memikir lagi..berangan kowt...otak masih berjalan...dan bila lelap baru damai siotak ini bekerja...


aq teringt kawan aku pernah kata.."law bab-bab merapu nak wat assignment tu ko pass kat Yunz" so maknanya diorang faham yang aku memang suka mengarang..karang nie


menulis ni kena ada inspirasi..tak kesah la apa-apa pun..inspirasi tu banyak contohnya kiter admire someone..so benda tu kan jadi inspirasi kiter tu mewujudkan satu cerita...kiter admire or suka dengan blog yang lain..so kiter boleh ambil sikit informasi-informasi dari diorang untuk dijadikan cerita....


cerita...cerita...dan cerita....bila idea tu mencurah-curah macam air turun dari bukit...sampai adakalanya taknak berhenti....but benda tu x weird pun...sebab kadang-kadang otak jugak boleh jadi jem..sebab dah tak tahu apa nak ditulis nak luah apa...hati nak menulis tapi tersangkut sebab tak dapat cari point "tentang itu"..then lawatilah blog yang ader dengan walk bloging..~gotcha


Kita tahu kehidupan ini satu cerita....teruskan bercerita...mungkin cerita kau dan aku berbeza..tapi kita tetap ader yang parmenent.."asal usul".....dan perasaan yang sukar digambarkan....yang ingin aku kongsikan mungkin itu alasan kenapa aku menulis....so ketuk-ketuk la keyboard...:)

"write to be understood, speak to be heard, read to grow"

saya, Yunz

0 Komen Mengomen:

Post a Comment