Saturday 19 February 2011

Kemaafan Dendam yang terindah

Assalamualaikum...all..

Nota Sisipan:kalau ada yang tak senang dengan entry ini maafakn saya,Feel free to leave..TQ..

entry ni merupakan enty khas untuk sahabat-sahabat saya...dan sesiapa pun yang mengenali saya...

Pertama sekali..saya akui saya bukan seorang yang sempurna...saya juga insan bernama manusia yang mempunyai pelbagai perasaan...saya juga naif dan saya juga jahil.....dan saya juga bukanlah sebaik yang anda sangka...

Alhamdulillah disini saya belajar mengenal diri...mencari sesuatu yang hilang...mencari tenang yang dirindui selama ini...dan Alhamdulillah saya telah temui...Syukur Allah memberi saya jalannya...menangis hati ni...terasa kerdil..terasa hina...terasa bersalah..sehingga ketenangan itu mencarik..sehingga hati bergolak....saya rasa saya ada lakukan kesalahan...dan harus mencari maaf...bila amarah menguasai ada yang mengapikan dan dengan itu terjadilah pertelingkahan terjadilah tembok ego..tanpa rasa kesal..tanpa rasa salah...lahirlah kata-kata yang sakit untuk didengari...dan saat itu pandangan muka mula memaling dengan angkuh...dan nama teman mula kikis sedikit demi sedikit...


sahabat-sahabat saya....

maaf sekiranya diri ni pernah mencalar hati...seandai kata-kata mengguris rasa...seandai gaya melukakan jiwa...Maaf atas kesilapan..atas ketelanjuran kata-kata...atas keegoan..atas sifat amarah yang saya biarkan ia menguasai hinggakan terbit rasa benci dihati kamu..rasa yang menggembirakan iblis dan syaitan yang berjaya menghasut...maaf sekiranya itu terjadi...semoga kamu akan memaafkan kesilapan dan keterlanjuran saya

Kadang kala saya sering bergurau...tanpa saya sedar saya telah membuat orang terasa dan tak senang dengan saya...saya harap kamu maafkan segala kesilapan saya seandainya gurauan itu membuatkan kamu marah...saya juga manusia kadang kala tak sedar akan perbuatan itu mengguris hati...maaf dari saya..

Untuk dia yang pernah menyintai


Nama kamu tak pernah padam dalam ingatan rasa dan bersalah itu menghukum saya...dan tak pernah rasa jemu untuk meminta huluran kemaafan dari kamu...dan saya faham apa yang kamu lakukan itu pasti bersebab dan punya alasan yang kukuh..dan saya takkan bertanya lagi apa sebabnya..hanya kamu dan yang Maha Mengetahui tahu segalanya dan semoga kamu berbahagia dan kamu dapat membimbing dia ke jalan yang lebih diredhai...InshaAllah....

Teruntuk rakan-rakan yang lain....

Seandai diri ini pernah mengguriskan hati tanpa saya sedar...maafkanlah saya...sesungguhnya memaafkan bererti menghapuskan...jadi seseorang baru dikatakan memaafkan orang lain apabila ia menghapuskan kesalahan orang itu,Kemudian tidak menghukumnya sekalipun ia mampu melakukannya...

Bukan mudah memaafkan,Kita sedar yang menghalang antara memaafkan dengan tidak adalah sebuah tembok bernama ego....

Tetapi apakah jalan kearah kebahagiaan itu mudah-mudah sentiasa??
Tidak... ia memerlukan pengorbanan..Maka untuk mendapat ketenangan hati dari tindakkan memaafkan orang ini,kita perlu mengorbankan ego kita...

Kita percaya bahawa Allah akan memberikan kita sesuatu yang lebih baik apabila kita memaafkan sesiapa yang menganiaya kita.

"...dan hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."
(Surah An Nur:22)

Kemaafan adalah dendam terindah buat saudaramu yang melakukan kesilapan. Tidak ada manusia yang sempurna dan maksum sehingga tiada satu kesalahan pun yang dilakukannya terhadap saudaranya melainkan ‘Nabi Muhammad SAW.

Tiada manusia yang sempurna melainkan saling menasihati antara satu sama lain bagi memperbetulkan kesilapan dan memperbaiki diri menjadi insan yang lebih baik.


"Ya Allah...Kau peliharalah hubungan persahabatan kami... Kau berkatilah perjuangan kami...
Kau redhailah setiap perbuatan kami...
Amiin..."

Semoga persahabatan ini akan kekal hingga helaan nafas yang terakhir.... :)

___________________________________________
Nota Contengan:Ketika mewujudkan entry ini saya juga sedang bermunajat untuk memaafkan orang lain..InshaAllah

May Allah Bless,
Saya Yunz,

2 comments:

  1. erk. nak komen ape eh . x reti bermadah segala neh . ok la . rilek jep. dun worry ,be happy . maaf approved. haha

    ReplyDelete
  2. @♥ AyaHikari ♥

    heheh..pandai la kamu...Alhamdulillah..mekasih Aya..:)

    ReplyDelete