Monday 14 February 2011

Mentality orang Zaman Sekarang

Assalamualaikum all...

Okeyh the first is...aku rasa amat terkilan dengan seorang sahabat....lama dah tak jumpa...then aku jumpa la dia...tapi aku ajak adik aku..then kebetulan member sekelas mase zaman-zaman sekolah dulu pun join jugak....jadi sembang.punye...sembang then si B tanya aku

B:ko blaja kat mana sebelum ni
Y:Kat petaling jaya
B:course ape?
Y:Security

Tiba-tiba F menyampuk

F:Security nak jadi Mak Guard la tu..HAHAHAHA

aku pun dengan selamber badak jawab

Y:aah yela tu..mak guard..
F:ke yang duduk dalam van angkut duit tu...
F,B,S pun gelakkan aku..aku senyum jela..aku pandang adik aku..dia nampak bengang je..sebab ye la ..orang gelakkan kakak dia...

tapi aku tak kesah pun..even terasa diperlekehkan sikit sebab aku dah lali dengan semua tu...kadang penat nak explain...so aku nak tanya satu benda...hina sangat ke orang yang keje jadi guard tu??hina sangat ke yang keje jadi ATM krew??...HINA sangat ke course SECURITY MANAGEMENT ni...

tau tak betapa pentingnya KESELAMATAN ni...if korang jadi manager kan...korang punya company..kene ada safety kan...if korang ni katekanla..dah jadi big bos..ceo...kne ada bodyguard kan...then mesin ATM tu kalau rosak..korang rasa susah tak??susahkan...so mereka-mereka ni la yang akan selesaikan semua tu..so jangan la dipandang serong job yang macam tu...Korang tau tak...Security Management ni banyak sebenarnya..jangan ingat dengan perkataan security ni..oh Pak Guard....sikit-sikit kaitan dengan security=Pak guard...

korang nampak tak dengan satu benda....ni...Polis diraja Malaysia..Angkatan Tentera Malaysia..Kastam Diraja Malaysia..semua tu bersangkutan dengan SECURITY...malahan INTERNET yang korang pakai tu pun ader security tau..satu lagi..korang pernah dengar tak perkatanan DOSH tak pown OSHA??..ha yang tu pon dibawah security....sebenarnya security ni tak hanya untuk label "pak guard"..macam-macam...if crisis nature or catastrophy... Security ni la yang di utamakan...dalam perniagaan..RISK MANAGEMENT??diperlukan bukan...dibawah security jugak...see betapa besarnya skop security ni..bukan setakat yang aku senaraikan tu je..tersangat la banyak..kalau cerita sampai ke hujung taun ni pon belum tentu habis dan belum tentu ada yang faham..kecuali la kami ni yang yang amik course tu..

"Sila focus kat wall tu..ha..pic ni diambil masa Launch of dip Security management with Police di PGA Cheras"

"Barisan anggota Polis PGA Cheras dan Saito College Staff-eh my fev lecturer(pomot jap hee)"

Kadang aku rasa letih nak celikkan orang yang begini...sebab tu la kadang aku diam je bila orang gelakkan tentang diploma ni...ye la..memang tak semua orang boleh faham...dan tak semua orang boleh nampak semua ni...oh ye lupa..dan sekarang pegawai-pegawai polis dah mula ambik course ni...dekat kolej aku dah start program ni..dekat OUM pun dah ada..ditambah lagi program Executive diploma in Security management..so..nak kata ape lagi ..kalau dekat us tu lagi la,,Course yang macam ni tersangat la popular..lagi-lagi dalam bidang penyiasatan jenayah..tu..korang pun boleh tengok macam mana kat tv tu ha..cerita CSI tu...kan...


"kalau tak nampak sila click pada gambar...tu sub course of DSM"

So kepada F,B,S..even aku terkecil ati dengan korang..jangan risau aku dah maafkan korang..lagipun aku faham "zaman dah maju tapi still ade mentality yang macam tu"...

sumber gambar: Saito College

_______________________________________________
Nota Contengan:Don't judge the book by it's cover..okey...

saya,Yunz

0 Komen Mengomen:

Post a Comment