Wednesday 16 February 2011

Janji Kekasih

Assalamulaikum all...

"JANJI KEKASIH-Pengorbanan Dalam Cinta"

korang mesti pernah tengok kan cerita Janji Kekasih kat tv dalam slot Zehra tu...cerita tu dah lama..tapi baru harini saya terasa nak post something pasal cerita tu...

Cerita tu pada saya memang bagus..saya tengok berulang-ulang pun tak bosan..macam-macam benda saya nampak..eveybody passes numerous paths along the road of life..There's always a dilemma when it comes to choosing..

cerita yang penuh dengan air mata..cerita yang memberikan kita seribu satu pengajaran...bukan mudah untuk berubah dari tanpa arah ke sejadah..dari bergelumbang dengan dosa..sujud menghadap tuhan..mengubah haluan hidup dengan pusingan 180 darjah...yup berubah memang bukan senang.tapi kembali kepada niat kita right...Lillahita'ala..InshaAllah Dia pasti akan bantu kita...cerita ni sangat dekat dengan diri. dan kadang-kadang ada part yang pap terkena kat diri sendiri. huuu....tiap kali habis tengok cerita ni..macam feels somtething deep inside..satu perasaan yang amat susah nak digambarkan..sebak..sedih gembira..entahlah..kuatkah kaki nak melangkah berubah baik seperti mereka?

InshaAllah..and it make me realise that perjalanan itu masih betul-betul jauh dan ia tak semudah yang disangkakan..memang tak dapat di nafikan if we don't have strength and niat yang betul untuk berubah..kita mungkin akan terkandas di tengah jalan atau lebih teruk lagi jika kita kembali kepada diri kita yang lama..Betul kita memang tak akan lari dari buat salah..dari buat dosa tapi InsyaAllah..kita mampu pilih surrounding,pilih kawan pilih jalan hidup yang betul..kan..fokus kita bukan untuk jadi perfect tapi untuk jadi lebih baik dari semalam....


Bila saya tengok cerita ni berulang-ulang saya nampak...jalan ceritanya pun memang tersusun..ending yang jarang kita jumpa dalam drama-drama kat malaysia ni..ending yang betul menyentuh hati lain dari yang lain...saya harap akan ada lagi cerita-cerita macam ni dekat tv..saya suka dialog janji kekasih masa ending tu..

"Awak berjanji akan cintakan saya jangan melebihi cinta awak terhadap Allah dan rasul"

tak rasa rugi pun kita cintakan Allah s.w.t dan rasulNya...sebab seandainya tiada cinta insan buat kita..cukuplah cinta dariNYA kerana cinta dariNya melebihi dari segalanya...dan saya harap...satu hari nanti jika saya jatuh cinta. dan..biarlah cinta itu hanya kerana Allah s.w.t..dan bukan kerana hati dan perasaan semata...cinta itu tak salah tapi bila bercinta itu yang banyak melalaikan..semoga kita semua akan dilindungi dari yang Maha Satu...

"Kiranya tiada cinta insan untukmu,cukuplah cinta ALLAH penyuluh hidup,kelak akan ada cinta untukmu dari insan yang mencintai Allah sebagaimana cintamu kepadaNYA"

dan kesilapan-kesilapan lalu itu pengalaman buat saya..dan pengajaran buat semua...Berubahlah walau payah,berubahlah eventhough it cause your blood and tears,berubah lah untuk hidup yang lebih indah..berubahlah demi Allah bukan kerana pesona dunia,Hidup dan masa muda sekali cuma...sanggup nak mensia-siakan tanpa redhaNYA??

Everything is under ALLAH Mercy kan??InshaALLAH,i'll always ask for HIS HIDAYAH..kerana saya juga ingin berubah kearah yang lebih baik..seperti yang saya katakan..bukan untuk menjadi lebih perfect tapi untuk lebih baik dari semalam...Moga kita semua diberikan kekuatan untuk berubah..Change for goodness ain't a crime,aite??:)

Ketahuilah bahawasanya Allah amat mencintai kalian..:)

_________________________________
Nota Contengan :“Sesungguhnya Allah amat mencintai mereka yang sering bertaubat dan membersihkan diri” Surah Al-Baqarah ayat 222.

May Allah Bless,
saya,Yunz

0 Komen Mengomen:

Post a Comment